.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
حاشيه‌هاي جالب سفر لاریجانی به اندونزي

هواپيماي حامل لاريجاني دو بار در كلكته سوختگيري كرد اما آنچه كه از اين توقف به ياد هيئت ايراني ماند كيك هاي فلفلي بود كه به رسم مهمان نوازي هندي‌ها، همه را سوزاند.

به گزارش فارس، علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي صبح روز چهارشنبه ششم آذر براي شركت در سومين مجمع مجالس آسيايي وارد جاكارتا پايتخت اندونزي شد. اين سفر اگر چه سه روزه بود، اما 2 روز آن در هواپيما سپري شد.

*اما حاشيه‌هاي اين سفر:
- سفر لاريجاني همچون سفرهاي ديگر خالي از لطف ناهماهنگي‌ها نبود؛ اولين ناهماهنگي‌ها را در ورودي پاويون جمهوري اسلامي مشاهده كرديم. گويا ليست مسافران و هيئت همراه لاريجاني و خبرنگاران و عكاساني كه بايد مصاحبه لاريجاني در فرودگاه را پوشش مي‌دادند، تحويل حفاظت پاويون نشده بود و همين امر معطلي‌هايي را ايجاد كرد. يكي از مسئولين حفاظت مجلس كه معمولا خبرنگاران و عكاسان او را باعث ايجاد گره در كارها مي‌دانند اين بار بر عكس دفعات قبل گره‌اي گشود و باعث شد تا اين ناهماهنگي پايان بپذيرد.
- عقربه‌هاي ساعت، 7 صبح را نشان مي‌داد كه لاريجاني براي بيان اهداف سفر در مقابل دوربين‌هاي خبرنگاران كه از ساعت 5 و نيم صبح در پاويون جمهوري فرودگاه مهرآباد انتظار وي را مي‌كشيدند، حاضر شد و از پايان دوره رياست ايران بر انجمن مجالس آسيايي سخن گفت و تحويل آن به اندونزي در اين سفرش.
- وقتي لاريجاني گفت كه سفرش كوتاه و يكروزه است، تعجب و حيرت خبرنگاران همراه لاريجاني در سفر را برانگيخت چراكه آنها بعضا يك يا 2 سال براي رفتن به يك سفر خارجي در نوبت محل كارشان بودند و خستگي بيداري صبح زود را افزون كرد.
- 15 دقيقه‌اي طول كشيد تا بار ديگر شهر تهران را بر فراز آسمان نه چندان آبي آن تماشا كنيم. خلبان زنگنه ضمن خوشامد گويي به لاريجاني و هيئت همراه، هواپيماي حامل رئيس مجلس شوراي اسلامي را ايرباس 321 يعني همان هواپيمايي كه روزي براي خريد آن در داخل ايران بحث‌هايي مطرح شد، معرفي كرد و گفت: مقصد ما كلكته و مدت پرواز پنج ساعت است.
- براي انعكاس بهتر اخبار در داخل هواپيما، برنامه‌هاي لاريجاني در اندونزي را پيگيري مي‌كنم و متوجه مي‌شوم كه بر خلاف برخي سفرهاي مسئولين، برنامه‌ها مكتوب و مدون نشده است.
- بعد از 2 ساعت از پرواز در حاليكه بيداري صبح زود بر همه مسافران جاكارتا غلبه كرده بود و هر يك بر روي صندلي‌هاي خالي هواپيما به خواب سنگيني رفته بودند و گه گاه صداي خروپف آنها در داخل هواپيما به گوش مي‌‌رسيد، لاريجاني براي احوالپرسي با خبرنگاران و عكاسان كه در انتهاي هواپيما جاي گرفته بودند، قدم ‌زنان به آن قسمت رفت اما وقتي كه مشاهده كرد همه خواب هستند، لبخندي زد و به آنهايي كه بعضا بيدار مي‌شدند، مي‌گفت: بخوابيد!
- هنوز 12 دقيقه به ساعت 12 روز چهارشنبه مانده بود، خلبان زنگنه كه از ساعت هفت صبح كه از وي خبري نداشتيم، اعلام كرد، تا دقايقي ديگر در فرودگاه كلكته به زمين خواهيم نشست.
- كلكته شهري سرسبز است كه وقتي از فراز آسمان آبي به اين شهر بنگري، فقط بركه‌هايي پر از آب را مشاهده مي‌كني؛ گويا آب، كلكته را در آغوش گرفته تا از شدت و حدت گرماي 28 درجه آن بكاهد. كلكته برگشت نيز ميزبان ما بود تا بار ديگر سوخت هواپيماي ما را تامين كند.
- هندي‌ها با احترام خاصي لاريجاني و هيئت همراه را جهت استراحت به پاويون فرودگاه هدايت كردند.
- پذيرايي هندي‌ها از لاريجاني و هيئت همراه هم يادآور مهمان‌نوازي و انساندوستي اين خطه از كره زمين بود. قهوه و كيك محلي كه فلفل زيادي در خود داشت، باعث شد تا هر كسي بعد از تناول، آن را براي ديگري نقل كند و بعد از دقايقي كوتاه از روي ميز پذيرايي محو شد.
- ايراني‌ها هر جا كه مي‌رسند اولين كارشان تجديد وضو و خواندن نماز است. جهت قبله در كلكته هم، معضلي شده بود. بعد از خواندن نماز تازه متوجه شديم كمي بايد متمايل به راست نماز مي‌خوانديم؛ يكي مي‌گفت اگر 160 درجه جهت قبله اشتباهي باشد بايد مجددا نماز خواند. ديگري مي‌گفت تا 30 درجه اشكال ندارد و ما 20 درجه كم خوانديم. آن يكي كه بزرگتر همه ما محسوب مي‌شد،‌ گفت: ما بر اساس اظهارات مسئولين كنسولگري ايران در اينجا نماز خوانديم و ايرادي ندارد. يكي ديگر هم گفت: اين قبله‌نما را هر كجا كه بگذاري يك جهت خاص را نشان مي‌دهد.
اين معضل در برگشت از جاكارتا نيز باز تكرار شد اما اين بار نه براي جهت قبله، بلكه براي اذان ظهر به افق كلكته بود.
- توقف ما در كلكته چه در رفت و چه در برگشت با بازگشت زائران اين شهر از مكه مكرمه و مدينه منوره هندي‌ها همزمان شده بود. هندي‌ها با همان لباس محلي به بدرقه زائرانشان آمده بودند. در گوشه‌اي از فرودگاه كلكته پارچه سبزرنگي به زبان فارسي و هندي نوشته شده بود «حج مبارك».
- پس از حركت از كلكته، ساعت 6 و 30 دقيقه به وقت تهران كه 22 شب به وقت جاكارتا بود،‌ به مقصد رسيديم. 11 ساعت و 30 دقيقه پرواز همه ما را خسته كرده بود. خوشبختانه شب برنامه خاصي نداشتيم و در هتل بين‌المللي سلطان اندونزي اقامت گزيديم. هتلي كه گفته مي‌شود بزرگترين هتل اندونزي است و هزار و 200 اتاق دارد.
- صبح روز بعد، اولين برنامه لاريجاني در جاكارتا مذاكره و گفتگو با "آگونگ لاكسونو" رئيس مجلس اندونزي بود. رئيس مجلس همچنين دو مصاحبه با رسانه‌هاي اندونزيايي داشت.
- دقايقي به آغاز سومين مجمع مجالس آسيايي نمانده بود كه هنگام صبحانه خوردن متوجه شديم افرادي همچون ما كه براي حضور در مجمع مذكور در همان هتل اقامت داشتند، كارت‌هاي مخصوصي دارند. تازه به ياد مسئولين و اداره تشريفات مجلس كه براي هماهنگي همين امور، چند روز زودتر از ما عازم جاكارتا شدند، افتاد كه ما هم بايد كارت ورود بگيريم. سراسيمه به سمت محل صدور كارت رفتيم كه بلافاصله بعد از انداختن عكس، كارت تردد نيز تحويل شد.
- حدادعادل رئيس مجمع مجالس آسيايي، زهره الهيان و حسين نجابت نمايندگان تهران، مسعود پزشكيان نماينده تبريز و محمد حسن ابوترابي فرد از جمله نمايندگاني بودند كه در اين اجلاس حضور داشتند. حدادعادل وقتي خبرنگاران مجلس را در اندونزي ديد، با آنان احوالپرسي گرمي ‌كرد.
- اداره تشريفات مجلس براي هشت خبرنگار، عكاس و تصويربردار تنها چهار سيم كارت اعتباري محلي تهيه كرد كه بعضي از خبرنگاران مجبور شدند براي انعكاس اخبار از تلفن شخصي خود استفاده كنند.
- به رغم آنكه در محل برگزاري سومين مجمع مجالس آسيايي،‌ دستگاه نمابر وجود داشت اما خبرنگاران براي استفاده از آن مي‌‌بايستي وجهي پرداخت مي‌كردند كه به دليل هماهنگ نكردن تشريفات مجلس، نمايندگان رسانه‌ها نتوانستند از اين امكانات استفاه كنند.
- برنامه‌ها و سخنراني‌هاي سومين مجمع مجالس‌ آسيايي همزمان به زبان‌هاي روسي، چيني، ‌فارسي، اندونزيايي و انگليسي ترجمه مي‌شد. اما گويا تنها ترجمه فارسي برنامه دچار مشكل شد و به رغم آنكه مترجم فارسي در كابين مخصوص خود اظهارات سخنرانان را به زبان فارسي ترجمه مي‌كرد، ‌اما هيچ صدايي از طرف گيرنده‌ها دريافت نمي‌‌شد.
- كابين مخصوص مترجمين در انتهاي سالن اجلاس قرار داشت و هنگامي كه سخنراني علي لاريجاني آغاز شد، گويا ترجمه همه كابين‌ها دچار اشكال شد به نحوي كه تا دقايقي كسي متوجه سخنراني لاريجاني نمي‌شد و همين امر باعث شد تا حاضرين در اجلاس به طرف كابين‌هاي ترجمه برگشته و به مترجمان نگاه كنند در اين لحظه به ياد اين جمله لاريجاني افتادم كه هميشه مي گويد مشكل بلند گو در جمهوري اسلامي ايران قابل برطرف شدن نيست گويا اندونزي هم همين مشكل را دارد.

- بعد از افتتاح سومين مجمع مجالس آسيايي، كشورهاي شركت‌كننده مي‌بايستي به رسم يادبود درختي در كنار پارلمان اندونزي مي‌كاشتند. هنگامي كه علي لاريجاني براي كاشت درخت در مكان مخصوص ايراني‌ها حاضر شد و پس از كاشت يك نهال، به مزاح خطاب به ابوترابي گفت: شما هم بيا خاك بريز و ابوترابي هم مقداري خاك به پاي اين نهال نثار كرد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.096 seconds.